Közlekedési bírságok Svájcban

Svájc meglehetősen érdekes rendszert épített ki a közlekedési bírságokat illetően (is), érdemes egy picit tanulmányozni az alábbiakat amennyiben valaki azon gondolkodik, hogy Svájcba költözik, vagy akár csak átutazik az országon. 

A közlekedésről általánosságban már volt szó egy korábbi bejegyzésben, így most ezt nem bonyolítanám túl. Az autópályák fizetősek, naptári éves matrica megvétele kötelező (40 CHF), a többi út használata személygépjárműveknek ingyenes.

Ami a bírságokat illeti, kezdjük egyből az elején. Amennyiben valaki matrica nélkül használja az autópályát, és lebukik, az 200 CHF bírságra számíthat, plusz természetesen meg kell venni a matricát is, tehát összesen 240 CHF.

A sebességkorlátok Svájcban a következők:

- Autópályán: 120 km/h

- Országúton:100 km/h

- Lakott területen kívül: 80 km/h

- Lakott területen belül: 50 km/h

Természetesen egyéb korlátozások előfordulhatnak, ezeket táblákkal jelzik. Viszonylag ritka, hogy útépítés után "kint felejtődik" a tábla költségvetési hiány csökkentése végett. Az autópályák mentén viszont nagyon dinamikus a kijelzőrendszer használata, nagyon fejlett felfogás szerint korlátozzák a sebességet, és ahol lehetőség van rá még a sávok használatát is.

A 120 km/h maximális sebesség egyébként kevésnek tűnhet, főleg a környező országokéhoz képest, különösen Németországgal összevetve. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy egyrészt itt leginkább kétszer két sávosak a pályák, másrészt pedig sokkal kanyargósabbak. És ha mindehhez még az időjárási körülményeket is vesszük, főleg télen, akkor teljesen érthető a 120 km/h-ás maximum.

Sebességtúllépés esetén a bírságok a következő táblázat szerint alakulnak:

Sebességtúllépés

mértéke

Lakott területen

Lakott területen kívül

(Országutat is ide értve)

Autópályán
1-5 km/h 40 CHF 40 CHF 20 CHF
6-10 km/h 120 CHF 100 CHF 60 CHF
11-15 km/h 250 CHF 160 CHF 120 CHF
16-20 km/h Idézés 240 CHF 180 CHF
21-25 km/h Idézés Idézés 280 CHF
25 km/h felett Idézés Idézés Idézés

forrás: www.ch.ch

A bírság mellett bizonyos mértékű gyorshajtás esetén figyelmeztetésben részesítik a vezetőt, de akár a jogosítvány ideiglenes felfüggesztése is lehetséges. Ezek a büntetések az alábbiak szerint alakulnak:

Lakott területen 16-20 km/h sebességtúllépés esetén Figyelmeztetés
21-24 km/h sebességtúllépés esetén 1 hónap felfüggesztés
25 km/h  vagy nagyobb arányú sebességtúllépés esetén 3 hónap felfüggesztés
Lakott területen kívül 21-25 km/h sebességtúllépés esetén Figyelmeztetés
26-29 km/h sebességtúllépés esetén 1 hónap felfüggesztés
30 km/h  vagy nagyobb arányú sebességtúllépés esetén 3 hónap felfüggesztés
Autópályán 26-30 km/h sebességtúllépés esetén Figyelmeztetés
31-34 km/h sebességtúllépés esetén 1 hónap felfüggesztés
35 km/h  vagy nagyobb arányú sebességtúllépés esetén 3 hónap felfüggesztés

forrás: www.ch.ch

A táblázatokban szereplő fogalmak a következőket takarják:

- Idézés: A gyorshajtási bírság nagyságát bíróság fogja eldönteni. Ez az összeg függ a bejegyzett jövedelmünk nagyságától, valamint a bírság összegét a bírósági eljárási díj is növeli. Így eshetett meg, hogy egyik ismerősöm a lakott területen belül elkövetett 83 km/h-ás gyorshajtásért 850 CHF-es bírságot kapott.

- Figyelmeztetés: A hatóság figyelmeztetése, hogy a következő gyorshajtás (legyen az bármilyen mértékű) már a jogosítvány bevonásával és növelt értékű bírsággal járhat.

Érdemes továbbá tudni, hogy ha valaki a második táblázatban szereplő harmadik kategória szerinti gyorshajtást követ el (lakott településen belül 25 km/h+ , lakott településen kívül 30 km/h +, autópályán 35 km/h +), akkor bizonyos időre bekerül a bűnügyi nyilvántartásba, és az esetlegesen kikért erkölcsi bizonyítványán szerepelni fog a gyorshajtási vétség. Azt nem sikerült kiderítenem, hogy mennyi időre történik ez, nekem ezzel kapcsolatban szerencsére nincs tapasztalatom.

Azt is fontos kiemelni, hogy sorozatos gyorshajtás esetén - még ha a gyorshajtás mértéke ezt nem is kívánja meg - szintén bevonhatják a jogosítványunkat, és mindaddig úgy is tartják, amíg meg nem bizonyosodnak róla, hogy a gyorshajtás pszichológiai okai meg nem szűntek. Ezt pszichológiai vizsgálatokkal igazolják. 

A bírságot itt is a rendőrség küldi, de nem állami szintű a rendszer, hanem mindegyik kanton maga intézkedik. Külföldi rendszám esetén az államnak nehezebb dolga van eljutni a vétséget elkövetőhöz. A szomszédos államokkal van Svájcnak megállapodása a kölcsönös adatbázis-hozzáféréshez, távolabbi országok esetén ez azért nem ennyire egyértelmű. Őszintén szólva én nem tudok arról, hogy magyar rendszámú autóval radarmérés alapján bárkihez elért volna a bírság - mint ahogy svájci rendszámú autóval elkövetett szabálysértések büntetései sem érik el a vétkezőt Svájcban - de ezzel nem érdemes játszadozni. Pont nemrég olvastam egy olyan cégről ami arra specializálódott, hogy az idegen rendszámú elkövetők gyorshajtási birságait behajtsa. 

Egy apró trükk talán egy kis segítséget nyújthat. Svájcban a legelterjedtebb sebességmérő rendszer a vakus radar. Tehát egyből tudjuk, ha lekaptak, mert nagyjából kiégeti a szemünket. Érdemes tehát figyelni az előttünk haladó forgalmat - persze biztonsági szempontból is.

Egy másik tudnivaló, hogy a gyorshajtás mértékének megállapításakor mindig levonnak a mért adatból 5 km/h-át, ezzel kompenzálva a mérési hibát és a műszer pontatlanságát. Ha tehát a tempomatot beállítjuk 125 km/h-ra és megbízható a tempomat, akkor nem fog villanni a vaku. Engem egyszer 57 km/h sebességgel fotóztak le Genfben. 57-5=52. Tehát 2 km/h-val léptem túl a megengedett sebességet, 40 CHF, köszönjük szépen.

Az utolsó halvány reménysugár az lehet ha belefutottunk egy radarba, hogy kifogyott belőle a film. Viccesen hangozhat, de rendőröktől hallottam, hogy a kihelyezett - nem állandó - radarok esetében gyakran előfordul, hogy kifogy a film, és nincs több hely a gépben. Villanni ugyan fog a radar, de tényleges fénykép nem készül, így a bírságot is megússzuk. Persze idő kérdése és ezeket a műszereket felváltják a modern, digitális mérőeszközök.

És egy apró személyes tapasztalat a végére. Naponta járok autópályán Svájcban. Gyorshajtásra nagyjából éjjel 1 és reggeli 6 között van alkalom. Minden más időpontban vannak annyian az utakon, hogy képtelenség legyen gyorshajtani. Nagyvárosok közelében pedig reggel 7 és 9, valamint délután 4 és 7 között pedig nemhogy gyorsan, de nagyjából sehogy sem lehet hajtani.

A végén pedig kötelező jelleggel szeretném megjegyezni, hogy ne a bírságok nagysága miatt ne hajtsunk gyorsan, hanem a saját és mások testi épségét megóvandó tartsuk be a közlekedési szabályokat.